wtorek, 16 lutego 2016

Czekoladowy piernik fasolowy ( bez mąki i cukru )

Od razu odpowiem na pytanie - nie, ciasto nie smakuje jak sałatka fasolowa :) fasoli w ogóle w niej nie czuć, ani w smaku ani w konsystencji. Pachnie kakaem, cynamonem i gałką muszkatową. Jest mocno wilgotne ( w stylu brownie ) i bardzo, bardzo smaczne.
Ja swoje dodatkowo przełożyłam marmoladą malinowo-truskawkową.
Słodyczy ciastu nadaje pasta daktylowa, która w wykonaniu jest banalnie prosta.


Pasta daktylowa:
- 200 - 250 gr daktyli
- woda

Daktyle przesypujemy do małego garnuszka, zalewamy do równości owoców wodą. Doprowadzamy do wrzenia, wyłączamy gaz i odstawiamy do wystudzenia. Po wystudzeniu owoce miksujemy wraz z wodą, w której się moczyły.

Proporcja na keksówkę 35 x 12 cm

- 2 puszki odsączonej czarnej fasoli w zalewie ( robiłam ciasto również z czerwonej fasoli - będzie równie smaczne )
- 6 jajek
- 3/4 szklanki oleju
- powyższa pasta daktylowa
- 3 pełne łyżki ciemnego prawdziwego kakao
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia + 1 łyżeczka sody oczyszczonej
- 2 łyżeczki mielonego cynamonu, 0,5 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej**
- 1 łyżka octu

* bądź 2 łyżki przyprawy do piernika ( jeżeli unikamy mąki pszennej, szukajmy przyprawy bez jej dodatku )

EDIT: Fasolkę przed połączeniem z resztą składników należy wypłukać na sicie z zalewy i dobrze odsączyć.
Do miski przekładamy wszystkie składniki oprócz przypraw i octu. Miksujemy na gładką masę blenderem/malakserem. Na koniec dodajemy przyprawy i ocet. 

Wylewamy ciasto do wyłożonej papierem do pieczenia keksówki i pieczemy 55-60 minut w 170'C lub do tzw. suchego patyczka.

Ciasto można przełożyć ulubioną konfiturą.

3 komentarze:

  1. Do takich czekoladowych pieników potrzebna jest tylko i wyłącznie dobra kawa, sprawdźcie świetne przepisy na kawę !

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy portal, podoba mi się !

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie piekłam piernika z fasoli, chociaż słyszałam, że smak nie różni się od tego normalnego. Ja do piernika dodaję masło orzechowe, ciasto nabiera dość oryginalnego, lekko słonego smaku.

    OdpowiedzUsuń